Kg. Baru Jumpa, Tenom
 
HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  
Selamat datang ke Portal Kg.Baru Jumpa, Tenom... kehadiran anda pasti akan memeriahkan lg portal kg kita ini... kalau bukan kita, siapa lagi... kongsikanlah idea-idea anda yg bernas utk bacaan, tatapan dan renungan bersama... DO MEFAFU BANG PORTAL KG BARU JUMPA. ACING TAU MARE TERAWE LUK DO KUAN BAWANG TAU. KUDENG FEH TAU LUK MARE TERAWE LUK MELAGAN KUAN FUFU TAU, IDAE TE NAN GELASAN.... TERIWAYEN FAD-FAD...
Ikon PKBJ
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 22 on Tue Jun 10, 2014 1:35 pm
Latest topics
» Febala Lundayeh Ngerawea Lundayeh
by yemi Mon Feb 24, 2014 7:55 pm

» Malu mengaku bangsa sendiri
by taiyang Tue Dec 03, 2013 1:25 pm

» Pecah masuk rumah
by taiyang Tue Dec 03, 2013 1:06 pm

» Data Penduduk - (Tolong Tambah dan Perbetulkan) Igrore Duplicate
by taiyang Tue Dec 03, 2013 1:04 pm

» Portal ni harus diperkenalkan lagi agar membawa manfaat
by taiyang Tue Dec 03, 2013 1:01 pm

» Anak Lundayeh Berniaga Online
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 12:08 pm

» Pemandangan kg.baru jumpa
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:56 am

» Wajah Warga BJ Tahun 60an
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:55 am

» Komputer kamu slow betul?
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:52 am

» Apa antivirus kamu pakai?
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:51 am

» Ayud Bang Internet
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:50 am

» Penglibatan bangsa lundayeh dlm kerajaan
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:48 am

» Rubin Balang bukan ketua kita
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:47 am

» PRU13
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:44 am

» LUNDAYEH, LUNBAWANG AND ALLAH - SURAT PILIHAN BULAN JANUARI 2011.
by maxyrahimura Tue Dec 03, 2013 11:40 am

PKBJ Chatbox

ShoutMix chat widget
Pengunjung / Visitors
Top posters
Admin
 
Pahlawan
 
BUNGKAKIT
 
garam
 
Lundayeh original
 
yacob musa
 
Abai Musa
 
maxyrahimura
 
Joel
 
terjumpa
 

Share | 
 

 PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Tue Jan 11, 2011 12:23 am

Bagai mana dengan status kewangan utk projek bangunan gereja baru kita tu?
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Tue Jan 11, 2011 12:41 am

Saya nampak sampai bila-bila pun duit tu tidak akan cukup, kerana beberapa masalah:

1. Komitmen dari jemaah tidak sepenuhnya,
2. Bajet yg disasarkan terlalu tinggi,
3. Pada masa bajet mencapai sasaran, masih tidak cukup kerana harga barang naik, seperti besi, simen dan sebagainya,

4. Mesti ada satu mekanisme untuk mendapatkan sumber kewangan yang konsisten dan cepat bagi mengelakkan ketirisan dan kewangan tidak relevan,

5. Perlu ada aktiviti yang berterusan bagi mendapatkan dana.
6. Perlu ada monitoring bagi setiap aktiviti memungut dana bagi meminimakan penyelewengan dana.

7. Perlu ada satu akaun yang sah dan sahih bagi penyaluran dana dari jemaat yang berada di luar Kg Baru Jumpa. No. akaun ini hendaklah dimaklumkan secara rasmi ke semua gereja-gereja seluruh Sabah dan Semenanjung melalui pewartaan yang sahih.

8. Perlu ada penyata kira-kira setiap tahun dan disahkan oleh akauntan bertauliah agar penyata lebih kridible,

9. Perlu menyediakan satu pelan bangunan, struktur dan kerja-kerja berkaitan dan perlu mendapatkan komen dari arkitek, jurutera dan jururunding yang bertauliah dan berkelayakan.

10. Menyediakan BQ atau Skop Kerja bagi kerja-kerja dan kualiti bahan-bahan yang digunakan secara khusus dan terperinci agar kekuatan bangunan terjamin.

Semua dokumen ini perlu dipamirkan agar dapat disemak oleh jemaat, dan jemaat akan lebih confidence memberi derma secara ikhlas.

Saya yakin cadangan saya ini adalah berpatutan bagi mengelakkan syak wasangka.
Back to top Go down
View user profile
Yosia Udan



Posts : 10
Join date : 2011-01-11

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Tue Jan 11, 2011 10:52 pm

Betul tu pahlawan, lama sudah saya dgr mau bikin gereja baru, tapi sampai sekarang belum lagi mula. mungkin kerana tidak cukup duit, saya sendiri pun belum bayar kerana baru kahwin. Boleh bah kalau cadangan Pahlawan itu di ambil perhatian!! Saya mau tanya kau pahlawan, kau sudah bayarkah pungutan itu gereja baru? hehehe.. jgn marah aah..
Back to top Go down
View user profile
Lundayeh original



Posts : 34
Join date : 2011-01-09

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Jan 12, 2011 10:46 am

Kalau ikutkan banyak bah duit gereja tu kan kalau org2 kerajaan saja pun banyak sudah yang bagi perpuluhan kenapa belum cukup kah? repair yang perlu di dahulukan saja dulu bah pelan-pelan kc cantik,kalu mau satu kali bikin bukan sikit mau pakai tu lain lah kalau dapat peruntukan dari kerajaan,tu pun KS kena pantaulah kewangan mana tau tercicir kan..sia.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 305
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Jan 12, 2011 11:06 pm

berapa ramai penduduk kg kita? katalah setiap orang menyumbang rm5 (5 ringgit) shj sebulan... rm50 jika dlm keluarga ada 10 orang... bayangkan berapa duit yg boleh kita kumpul utk kegunaan membaiki bangunan gereja... tp mesti dibawa dlm meeting jkkk & dipersetujui ramai... sb kalau harap peruntukan kerajaan, mgkin tahun 2020 lah... selain drpd itu cari juga dana dr sumber lain... dlm setahun, ada sdh duit terkumpul utk gereja kita...
Back to top Go down
View user profile http://barujumpa.great-forum.com
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Thu Jan 13, 2011 10:36 am

Bangunan gereja yg sedia ada tidak perlu di roboh, buat baru dekat rumah pastor di bawah. sebab tapak bangunan sedia ada tidak stabil utk menampung bangunan dan perlu di pailing.
Back to top Go down
View user profile
garam



Posts : 68
Join date : 2011-01-14

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sat Jan 15, 2011 12:58 am

Bagus dan benar cadangan itu. Perlu ikut campur, ikut miting dan bentang cadagan itu disana. Pada masa yang sama ..... BANYAK BERDOA DENGAN IMAN.

Tuhan BUKAN MISKIN, tetapi DIA lihat KEJUJURAN. Boleh saja DIA gerakkan hati penderma Jutawan untuk menyumbang..... lol!

"Rencanamu bukan RENCANAKU"
Back to top Go down
View user profile
BURARAYEH



Posts : 15
Join date : 2011-01-07
Location : sana sini

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 4:54 pm

kalau berdoa saja tapi tidak berusaha sama juga hujung nya...tidak perlu penderma jutawan utk derma gereja kita tapi kita lah yang perlu jadi jutaan tangan yang menderma dgn ikhlas..
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 5:35 pm

Saya ada sudah bayar perpuluhan (Belum Cukup Lagi) melalui PERSIB. Masalahnya sekarang, apa sebenarnya yg mau dilaksanakan? Saya setuju "Rencanamu bukan RENCANAKU" tapi kalau dah plan, lepas tu kewangan yg telah dikumpulkan tidak menjadi kenyataan, maka adakah kita akan gunakan slogan itu untuk menidakan sumbangan ikhlas umat tersebut. Yang menyedihkan nanti sumbangan itu disalurkan ke lain2 tujuan tanpa pemberitahuan kepada umat... Maklumlah umat jarang mempersoalkan dana2 begini, kerana mereka menderma secara ikhlas!!
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 305
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 5:49 pm

Derma khas utk pembangunan gereja haruslah digunakan utk gereja shj... tdk boleh digunakan utk tujuan lain... tau kenapa? sb in the first place org menderma ikhlas adalah utk tujuan kegunaan gereja... bukan utk tujuan lain... kalau utk kegunaan lain, bukalah tabung/kutipan baru utk itu...
Back to top Go down
View user profile http://barujumpa.great-forum.com
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 5:59 pm

Itulah tu, tahun demi tahun asyik2 minta derma utk bangunan baru gereja, tapi tidak pernah kemukakan penyata dan Pelan Bangunan utk tatapan umat!!
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 6:44 pm

Tidak payahlah satu kg ikut meeting saudara "garam", orang menderma pun satu yg bermakna... Seperti cadangan saya, kemukakan Pelan Bangunan, BQ (Spek Kerja) bangunan, Penyata akaun adalah perkara biasa dalam satu2 badan, lebih2 lagi kalau badan itu adalah Gereja! Bukan maksud menuduh pemimpin tu makan itu duit, tapi bagi mengetahui setakat mana dan berapa lagi yg perlu di pungut. Itu saja bah.. Jangan kau emosi bah "garam", takkan kau harap satu kg hadir mesyuarat! Kami percaya kepada pemimpin2 yg terlantik seperti JK PERSIB, dan JK Gereja. So, please don't get me wrong Mr "garam" i know ur very religious!!
Back to top Go down
View user profile
terjumpa



Posts : 21
Join date : 2010-12-09

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 9:08 pm

pungutan untuk buat gereja selalunya org kg tidak akan bersoal itu dan ini... kerana impian dorang juga adalah untuk melihat sebuah gereja berdiri untuk kegunaan umat sekarang dan masa akan datang....

perlu ingat, umat sebenarnya amat murah hati, namun tangan itu perlahan2 akan menjadi berat untuk menderma kalau mereka tidak tahu perkembangan program yg direncanakan..... kita pn teringin ba mau tau berapa lagi yg mau pungut, berapa suda yg dipungut... dan bila target mau buat ni gereja! kalau belum ada pelan... kasi bentang saja ba dengan jujur mengatakan "belum ada pelan"... jadi umat pun tahu dan barangkali juga ada umat yg murah hati untuk membantu kalau susa mau buat BQ dan pelan... cuma skarang ni... umat inda tau ba....
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 9:14 pm

Betul tu..
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 305
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sun Jan 16, 2011 10:21 pm

apa2 berkaitan duit haruslah transparent... tdk kira di pejabatkah, sekolakah, koperasikah... bukan apa, cuma utk elakkan kata2 tdk elok didengar...
Back to top Go down
View user profile http://barujumpa.great-forum.com
garam



Posts : 68
Join date : 2011-01-14

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Tue Jan 18, 2011 2:46 am

TOPIK INI BAIK dan PERLU PUNGGUTAN - JANGAN PAKAI ISTILAH DERMA. Itu saya maksud TUHAN KITA BUKAN MISIKIN. "DIA SUMBER SEGALANYA"

FYI (Untuk Informasi semua .... ):
- Sudah kian lama saya dengar ini pojek (Buat Gereja baru).
- Saya belum perrnah derma lagi - satu sen pun belum (belum tergerak)
- Saya denger RM500 atau RM4K seorang pun ada sya denger).
- Mana mau TT (kirim) itu uang? ...Jangan masuk wang umum (gereja)
- Saya denger sekarang sudah sampai angka Ratus Ribu (maaf kalau salah tune).
- Denger-denger kalau RM150K boleh mulai (entah apakah ini realistik?)
- Belum nampak pelan / gambaran bangunan.... Perlu ada bayangan BAH.
- Kalau boleh ianya jadi IKON dalam Kawasan kita....baru best dan tegap.

PROKASTINASI:
- Saya ingat ada miting kaurang buat untuk hal ini? (Sepatutnya MESTI ada tiap bulan).
- Kerana ini rumah Tuhan ...perlu tanya & consult Dia, mksd "Bahan DOA".
- Untuk AJK ...PERLU Transparen elemen dibawah:
> Jumlah terkumpul Tahun lalu & tahun ini??.
> Jumlah ditutul terkini (current grand total).
> Senarai (kalau yg ada nama) atau Janji Iman (saya suka ini?) sudah/belum dijelas.
> Geraf (Punggutan Vs Target).
> Bila Siap? Jangan terlalu lama.... 3 - 5 tahun memadahi.
jangan by that time OUTDATED loo punya design??


WALAU PUN NAMANYA BARU JUMPA .... BUKAN KAH SUDAH LAMA DIJUMPA?.

Kelapa Sawit dan Getah sudah membuah dan menghasil...LUMAYAN. Gunakan Masa Yang Ada dan Sangat BERHARGA ini. MASA BERKAT BERCURAH-CURAH. Print dan call AJK untuk ACTION.

Masa dan zaman koko / kopi dan jagung sudah berlalu. lol!
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 305
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Tue Jan 18, 2011 12:24 pm

haha... betul... jgn terlalu lama, urusan mesti transparen... jika wang cukup, teruskan perancangan... umur makin meningkat... jika meninggal, urusan bertukar tangan... maka urusan baru bermula sekali lg... rancang... rancang... rancang & terus rancang... tindakan bila? kalau belum dpt dilaksanakan, kenapa? bawa berbincang dgn umat, bgtau apa permasalahan dihadapi... diam2 akan timbulkan berbagai persoalan... jd takkan mempersalahkan pula umat kerana menyoal... atau tertanya2... jgn gunakan agama utk meminta penduduk kg bersabar tanpa terfikir utk niat menyoal...
Back to top Go down
View user profile http://barujumpa.great-forum.com
Admin.



Posts : 21
Join date : 2011-01-24

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Jan 26, 2011 4:18 pm

Kalau musim harga faraa ni semua orang bayar perpuluhan secara full dan konsisten, sekejap saja wang tabung untuk bina gereja baru tercapai.

Jangan lokek, nanti Dia kasi ASAM semua pokok faraa kamu, baru kamu tau!!
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Thu Jan 27, 2011 9:09 am

Ok Kinanak garam, kita tukar dari ayat DERMA kpd PUNGUTAN.

Bagi saya, kita mesti mempersiapkan diri. Berdoa kepada NYA, minta buka pintu berkat dari DIA.

Saya namapak skg, pintu berkat telah di buka, faraa, kelapa sawit harga tinggi.
Kita tidak mau org MEMBERI dgn ada niat - menunjuk-nunjuk dia banyak kasi!
Tapi yg kita mau adalah keikhlasan hati yg telah di kurnia...Cukup PERPULUHAN + KEIKHLASAN MEMBERI.

Tuhan kita yg empunya cekerawala ini, adakah dia perlu RM kita? jawabnya TIDAK! TIDAK! TIDAK!

Apa yg DIA diperlukan dari kita? DIA perlukan setiap dari kita, sebab diri kita masing2 adalah rumahNYA.

BERDOA, BERIMAN + BERUSAHA + IKHLAS = KEJAYAAN
Back to top Go down
View user profile
terjumpa



Posts : 21
Join date : 2010-12-09

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Thu Jan 27, 2011 10:43 pm

indada beza juga tu istilah... derma ka, pungutan ka... pemberian ka... apa2 saja la... perpuluhan ka... semua akan menerima berkat kalau niat memberi bukan tuk tunjuk2 tapi untuk membantu dan ingin melihat gereja membangun!
Back to top Go down
View user profile
BUNGKAKIT



Posts : 102
Join date : 2011-01-19

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Sat Jan 29, 2011 3:48 pm

Lun teluu, ween dengar agoo Pendita Pipi Agus Dhali.

Kita ini tidak bersyukur yg ada, tapi berharap untuk bersyukur yg belum ada.

Tuhan sudah bagi kita Faraa, kelapa sawit dll, tapi ramai (Bukan Semua) yg tidak bersyukur.

Kenapa saya kata tidak bersyukur? Jawabnya adalah, kita mengabaikan tanggungjawab sepatutnya.. 10%.

Nanti Dia tutup pintu berkat, Faraa, kelapa sawit akan tinggal begitu tanpa guna.
Back to top Go down
View user profile
Pahlawan



Posts : 179
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Mon Jan 31, 2011 10:58 pm

Betul tu saudara Bungkakit, Saya paling takut kalau DIA murka dan kasi tutup/block langsung itu berkat.

Macam sekarang, dia kasi turun hujan tiap2 hari, mana dapat maat faraa.. Haraga faraa tinggi pun tidak guna kalau tiada kepingan yg mau di jual!

Untuk yg kaki tangan kerajaan atau swasta, jgn tangguh2 melaksanakan kewajipan.
Ramai2 kita BERI dengan penuh rela, ikhlas dan rendah diri.

Saya percaya semua kita ini adalah orang baik2 semua.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin


Posts : 305
Join date : 2010-12-05

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Feb 02, 2011 7:52 am

pembangunan kerohanian adalah tgjwb bersama dan bukannya usaha beberapa pihak atau individu shj... jd sama2lah kita bekerjasama & memberi sumbangan utk pembangunan kerohanian... kebaikan utk kita juga... bukan org lain...
Back to top Go down
View user profile http://barujumpa.great-forum.com
garam



Posts : 68
Join date : 2011-01-14

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Feb 02, 2011 12:01 pm

UNTUK SAYA BUAT TINDAKAN [ PERBUATAN] IMAN.

Boleh kinanak JAWAB Q&A 1 - 4 ? [Andai kata saya Tidak Mau diketahui]

1. Berapa sepatutnya saya beri untuk Bangunan Gereja BARU SIB Kg. baru Jumpa? :
2. Siapa yang bertanggung jawab untuk terima 'Wang Pembangunan ini" ? :
3. Hp Bendahari :
4. Tunai / chek? :

Nota:
Jangan bagi Akaun number disini.
Saya lebih selesa kalau wang itu melalui tt Online (resit tak perlu).
Saya mau tugas saya selesai disini (bukan cakap2 saja).
Tuhan itu baik (Terlalu BAIK), saya mau DIA Terus buka BERKAT.



LIHAT PETIKAN AYAT DIBAWAH INI.

Jas 2:14 Apakah gunanya, saudara-saudaraku, jika seorang mengatakan, bahwa ia mempunyai iman, padahal ia tidak mempunyai perbuatan? Dapatkah iman itu menyelamatkan dia?

Jas 2:17 Demikian juga halnya dengan iman: Jika iman itu tidak disertai perbuatan, maka iman itu pada hakekatnya adalah mati.

Jas 2:18 Tetapi mungkin ada orang berkata: "Padamu ada iman dan padaku ada perbuatan", aku akan menjawab dia: "Tunjukkanlah kepadaku imanmu itu tanpa perbuatan, dan aku akan menunjukkan kepadamu imanku dari perbuatan-perbuatanku."

Jas 2:20 Hai manusia yang bebal, maukah engkau mengakui sekarang, bahwa iman tanpa perbuatan adalah iman yang kosong?


lol!
Back to top Go down
View user profile
BUNGKAKIT



Posts : 102
Join date : 2011-01-19

PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Wed Feb 02, 2011 1:22 pm

Kinanak garam,

1. Baree rat nan anak Tuhan adalah Ikhlas, basicly base on 10% seperti yg termaktub dlm Alkitab. Tiada satu figure yg ditetapkan (Sepatutnya).

2.Bang kareb ini, JK pembangunan gereja yg menerima bayaran secara manual.

3. No HP Bendahari? Bendahari sering bertukar no HP.. No lama tidak dapat sudah.

4. Seperti yg saya nyatakan di atas, usin di terima secara manual. Dia orang belum gunakan kemudahan perbankan yg sedia ada.

Uie menghargai keikhlasan niat mu, amung tau inan terawe luk do-do kudeng ini.
Masalah nee, kinanak tau luk ngimet jawatan neeh, belum begitu aktif bang penggunaan IT.

Mungkin Web ini pun dia orang belum tau, atau tau tapi tidak tau macam mana mau masuk dsb..

Berdoa tau kuan deeh.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA   Today at 5:48 am

Back to top Go down
 
PUNGUTAN DERMA UNTUK BANGUNAN GEREJA BARU BARU JUMPA
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Hantu dan Roh/Arwah orang yang sudah meninggal
» 17 dalil bahwa tidak ada nabi baru setelah wafatnya Rasulullah
» setelah Islam & Buddha, kini giliran Hindu jadi target Kristenisasi
» Alasan Meninggalkan Gereja
» Pastor Kong Hee Gelapkan Uang Gereja Senilai Ratusan Miliar

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Portal Kg.Baru Jumpa :: PORTAL KG. BARU JUMPA :: HAL-HAL KEROHANIAN KAMPUNG-
Jump to: